Tuesday, May 29, 2018

Apakah itu Power Supply?


Fungsi power supply dlm peranti elektronik sangatlah penting, sebab komponen ini yang akan membahagikan voltan untuk semua komponen lain dalam peranti elektronik. Fungsi Power supply sebagai pengubah arus dr tegangan AC jd arus DC. Sebagai contoh pada komputer,fungsi tersebut penting karena sebuah computer hanya boleh berjalan dgn menggunakan tegangan DC.


Cara kerja  power supply mudah difahami.  Cuba perhatikan saat kita menekan butang on pada casing, bekalan kuasa akan terlebih dahulu melakukan pemeriksaan dan ujian sebelum akhirnya memulakan sistem. Seiring dengan kejayaan pemeriksaan dan ujian yang dilakukan, komponen ini secara langsung menghantar isyarat khusus kepada motherboard yang tepatnya yang bernama power good.

Pengertian power supply sendiri adalah suatu komponen yg berada di dlm CPU dgn fungsinya sebagai penyalur voltan elektrik kepada semua komponen lain dalam litar elektronik. Power supply yg tidak baik atau sudah rosak, akan menyebabkan arus DC jadi tidak rata. Bila power supply yg rosak tersebut digunakan terus-menerus, maka akan menimbulkan rosak pula pada komponen lainnya dalam rangkaian elektronika yg digunakan. Contohnya pada komputer, maka boleh merosak hard disk.


💻📲🖥 Mat Komputer Nilai,


 PT12896 JLN BBN 1/7F BANDAR BARU NILAI,71800 NILAI NEGERI SEMBILAN.
 Landmark: Masjid Bandar Baru Nilai/Dataran Nilai
 ⏰Waktu Operasi: 10am-9pm ISNIN-SABTU  AHAD-Tutup 
 ☎️Hotline: 018-3204539 (Mat) 014-8212022 (Fendy) 010-2028494 (kedai)
📱Whatsapp Kami:  http://matkomputergadget.wasap.my atau


No comments:

Post a Comment