Monday, December 25, 2017

6 Petua Penting Dalam Membeli Laptop



Jika anda tergesa-gesa, ini adalah perkara yang paling penting untuk dipertimbangkan semasa memilih Laptop baru. Berikut adalah perkaranya:


  • Skrin 12.5 hingga 14 inci menawarkan keseimbangan terbaik antara kebolehgunaan dan kebolehgunaan tetapi skrin lebih kecil adalah terbaik untuk kanak-kanak.
  • Core i5 CPU
  • Skrin 1920 x 1080
  • 8GB RAM
  • Penyimpanan SSD bukannya cakera keras.
  • 8+ jam hayat bateri adalah ideal jika anda merancang untuk membawa laptop anda travel bersama. 
  • Chromebook bagus untuk kanak-kanak. Komputer riba Windows dan MacBook, kedua-duanya menawarkan banyak fungsi; platform mana yang anda suka adalah mengikut cita rasa anda.

  1. Pilih Platform: Mac, Windows atau OS Chrome?
      Window 10


Sistem operasi yang paling fleksibel, Windows muncul dalam banyak  model berbanding Chrome OS atau Mac OS X. Notebook Windows menawarkan pelbagai ciri dari skrin sentuhan kepada finger reader untuk  dual grafik chip. Windows 10 adalah versi terbaru sistem operasi Microsoft, menyediakan beberapa peningkatan berbanding Windows 7 dan 8, termasuk keupayaan untuk menukar antara mod tablet dan desktop. Sejak dilancarkan pada bulan Julai 2015, Windows 10 juga telah membuat pelbagai penambahbaikan, termasuk keupayaan untuk menggunakan soalan susulan dengan Cortana, mencari e-mel anda menggunakan natural language dan gunakan stylus anda untuk mencetak hampir di mana-mana sahaja.

    Apple macOS High Sierra


Semua MacBook datang dengan sistem operasi desktop terbaru Apple, macOS High Sierra. Secara keseluruhannya, sistem operasi menawarkan fungsi serupa kepada Windows 10. Daripada pembantu digital Cortana, pengguna Mac mendapatkan Siri. Mereka juga boleh melakukan transaksi dengan Apple Pay, membuat panggilan atau teks dari telefon mereka dan membuka kunci komputer riba mereka dengan Apple Watch. Bagaimanapun, macOS tidak dibuat untuk sentuhan, kerana tiada MacBook dilengkapi dengan skrin sentuh.

     Chrome OS


"Chromebook" murah seperti Chromebook Lenovo 100S, OS Google adalah mudah dan selamat, tetapi terhad. Antara muka pengguna kelihatan seperti Windows dengan menu aplikasi, desktop dan keupayaan untuk menyeret tetingkap di sekitar, tetapi aplikasi utama yang anda gunakan ialah penyemak imbas Chrome. Kelemahannya ialah banyak "apl web" yang anda gunakan tidak berfungsi dengan baik di luar talian. Walau bagaimanapun, itu berubah mengikut ciri Chromebook, termasuk high-end, Google PixelBook, kini boleh menjalankan aplikasi Android.


Jika anda memerlukan peranti untuk melayari Web dan menyemak e-mel, navigasi rangkaian sosial dan berbual dalam talian, Chromebook sangat mudah dan cenderung untuk menawarkan jangka hayat bateri yang bagus pada harga yang rendah. Ianya sangat popular untuk pelajar sekolah dan ibu bapa, kerana ianya susah untuk terkena malware.


     2. Pilih saiz yang betul

Sebelum anda melihat spesifikasi atau harga, anda perlu mengetahui bagaimana mudah alih anda memerlukan komputer riba anda. Komputer riba biasanya dikategorikan mengikut saiz paparan mereka:

  • 11 hingga 12 inci: Sistem yang nipis dan paling ringan ada 11 hingga 12 inci dan biasanya berat 2.5 hingga 3.5 paun,
  • 13 hingga 14 inci: Menyediakan keseimbangan terbaik dan kebolehgunaan, terutamanya jika anda mendapatkan komputer riba yang beratnya kurang dari 4 paun.
  • 15 inci: Saiz yang paling popular, komputer riba 15 inci biasanya berat 4.5 hingga 6.5 paun. Pertimbangkan saiz ini jika anda mahu skrin yang lebih besar dan anda tidak merancang untuk membawa notebook anda untuk travel.
  • 17 hingga 18 inci: Jika komputer riba anda kekal di meja anda setiap hari, sistem 17 atau 18 inci boleh memberi anda jenis kuasa pemprosesan yang anda perlukan untuk bermain permainan/game mewah atau melakukan kerja yang produktiviti.
      
        3. Periksa Keyboard dan Papan Kekunci

Sekiranya anda bercadang untuk melakukan banyak kerja pada komputer anda, pastikan papan kekunci itu memberikan maklum balas yang kuat dari segi sentuhan, banyak perjalanan menegak (jarak kekunci ke kekunci yang lain apabila ditekan, selalunya 1 hingga 2mm) dan ruang yang cukup di antara kunci.

Cari pad sentuh yang tepat dan bertindak balas secara konsisten ke gerak isyarat multitouch seperti pinch-to-zoom. Sekiranya anda membeli komputer riba perniagaan, pertimbangkan untuk mendapatkan satu "pointing stick" (aka nub) di antara kekunci G dan H supaya anda boleh navigate di sekitar desktop tanpa mengangkat jari anda dari baris rumah papan kekunci.

        4. Jangan ketepikan pada hayat bateri

Jika anda membeli komputer riba yang besar dan hanya menggunakanya di atas meja, anda tidak perlu bimbang tentang jangka hayat bateri. Walau bagaimanapun, jika anda merancang untuk menggunakan komputer riba di pangkuan anda, walaupun di rumah dan atau di tempat kerja, anda memerlukan sekurang-kurangnya 7 jam ketahanan, ataupun 8+ jam adalah ideal. 



       5. Pilih spesifikasi anda 
  • CPU: "Otak" komputer anda, pemproses mempunyai pengaruh besar terhadap prestasi, tetapi bergantung pada apa yang anda ingin lakukan, bahkan model yang paling mahal mungkin cukup baik. Berikut adalah senarainya.
Intel Core i5 , Intel Core i7 , Intel Core i3AMD , Ryzen Mobile , AMD A, FX atau E Series , Intel Pentium / Celeron , Intel Core m / Core i5 / i7 "Y Series" , Intel Xeon.
  • RAM: Sesetengah laptop datang dengan hanya 2GB RAM, tetapi idealnya anda memerlukan sekurang-kurangnya 4GB ataupun 8GB jika anda mempunyai bajet yang lebih sedikit. Bagi kebanyakan pengguna, 16GB atau lebih adalah terlalu banyak.
  • Drive Penyimpanan (aka Hard Drive): Perkara penting untuk kelajuan CPU anda ialah prestasi pemacu storan anda. Jika anda mampu membelinya dan tidak memerlukan satu tan storan dalaman, dapatkan  pemacu keadaan pepejal (SSD) daripada cakera keras, dan anda akan dapat melihat sekurang-kurangnya tiga kali kelajuan dan keseluruhan komputer riba akan menjadi lebih cepat . Bagi SSD, unit baru PCIe x4 (aka NVME) menawarkan tiga kali ganda kelajuan pemacu SATA tradisional.
  • Display/Paparan: Semakin banyak piksel yang anda miliki, lebih banyak kandungan yang anda boleh muat pada skrin, dan lebih jelas kelihatan. Kebanyakan komputer riba utama mempunyai paparan 1366 x 768, tetapi jika anda mampu, kami mengesyorkan untuk panel yang berjalan pada 1920 x 1080, yang juga dikenali sebagai HD penuh atau 1080p. Beberapa komputer riba yang lebih tinggi mempunyai skrin 2560 x 1600, 3200 x 1800 atau 3840 x 2160, di mana kelihatan lebih jelas kerana menggunakan lebih banyak kuasa dan menurunkan hayat bateri anda.
  • Skrin Sentuh: Jika anda membeli komputer riba biasa, dan bukannya 2-in-1, anda tidak akan mendapat banyak manfaat daripada skrin sentuh dan anda akan mendapat 1 hingga 3 jam lebih sahaja untuk hayat bateri bertahan. 
  • Chip Graphics: Jika anda tidak bermain game pada PC, membuat objek 3D atau melakukan video editing yang tinggi, cip grafik bersepadu (yang berkongsi memori sistem) akan baik sahaja. Jika anda mempunyai sebarang keperluan di atas, walaupun, pemproses grafik diskrit dari AMD atau Nvidia adalah penting. Seperti di CPU, terdapat kedua-dua cip grafik tinggi dan rendah. Nvidia mengekalkan senarai cip grafiknya dari tahap rendah hingga tinggi, seperti AMD. 
  • Pemacu DVD / Blu-ray: Beberapa komputer riba datang dengan pemacu optik, kerana semua perisian dan filem boleh dimuat turun. Walau bagaimanapun, jika anda benar-benar perlu membaca / menulis cakera dan komputer riba anda tidak mempunyai pemacu DVD , anda  boleh membeli satu external DVD yang dihubungkan melalui USB .


 6. Fikirkan jenama

Tahun lepas Apple berada di tempat pertama, diikuti oleh Acer dan Lenovo. Sokongan adalah sebahagian daripada apa yang menjadikan jenama notebook bernilai. Anda juga perlu mempertimbangkan bagaimana pengeluar menyusun persaingan dari segi reka bentuk, nilai dan pemilihan, mengkaji prestasi dan kriteria lain. Dalam laporan Jenama Laptop Terbaik dan Terburuk pada tahun 2017, Lenovo berada pada tempat pertama, diikuti oleh Asus dan Dell.




💻📲🖥 Mat Komputer Nilai,


 PT12896 JLN BBN 1/7F BANDAR BARU NILAI,71800 NILAI NEGERI SEMBILAN.
 Landmark: Masjid Bandar Baru Nilai/Dataran Nilai
 ⏰Waktu Operasi: 10am-9pm ISNIN-SABTU  AHAD-Tutup 
 ☎️Hotline: 018-3204539 (Mat) 014-8212022 (Fendy) 010-2028494 (kedai)

No comments:

Post a Comment