Monday, March 19, 2018

3 Cara Memindahkan Data Android Ke Mac OS


Satu hal yang perlu diberi perhatian apabila beralih dari Windows OS ke Mac OS ialah untuk memindahkan data dari smartphone Android ke platform itu, kerana terbiasa plug & play di Windows OS dengan menggunakan kabel USB, pastinya muncul suatu notifikasi jika device telah terhubung ke PC dan kita dapat meng-copy, menghapus, bahkan mem-format sekaligus isi data yang ada.
Sayangnya Mac OS apabila anda menyambungkannya dengan kabel USB, smartphone Android hanya akan men-charge meskipun telah kamu tukar ke mode MTP. Oleh itu, kami memberi 3 cara agar dapat memindahkan file dari Android ke Mac OS dengan mudah.

1- Install Android Transfer File di Mac OS


Jika anda masih mennggunakan kabel usb untuk memindahkan fail, ada baiknya anda menginstall aplikasi Android Transfer File yang disyorkan secara langsung dari Google. Dengan anda menginstall aplikasi itu, ia akan lebih bebas untuk mengakses fail pada smartphone Android sama seperti dalam Windows OS.

2- Gunakan Dual Flash Drive OTG


Percayalah, kabel USB yang anda guna akan kurang  membantu untuk memindahkan data dengan cepat. Jadi, bagi memudahkan anda, sediakan aksesori ini untuk memindah file atau menyimpan data anda dari telefon pintar Android ke komputer.


3- Pasang Aplikasi FTP di Android dan Mac OS


FTP atau File Transfer Protocol merupakan jalan pintas yang lebih mudah untuk melakukan pemindahan file-file berukuran besar. Sebenarnya FTP telah ada di setiap device yang boleh digunakan apabila setiap device saling terhubung di satu rangkaian yang sama.

Tetapi kerana setiap peranti terletak pada tetapan yang berbeza, maka kami cadangkan menggunakan aplikasi pihak ketiga seperti AirDroid, Shareit, Xender dan lain-lain kerana aplikasi itu adalah sebahagian daripada ciri FTP kerana adanya aplikasinya yang cross platform.

credit to: droidpoin.com



💻📲🖥 Mat Komputer Nilai,



 PT12896 JLN BBN 1/7F BANDAR BARU NILAI,71800 NILAI NEGERI SEMBILAN.
 Landmark: Masjid Bandar Baru Nilai/Dataran Nilai
 ⏰Waktu Operasi: 10am-9pm ISNIN-SABTU  AHAD-Tutup 
 ☎️Hotline: 018-3204539 (Mat) 014-8212022 (Fendy) 010-2028494 (kedai)
📱Whatsapp Kami:  http://matkomputergadget.wasap.my atau

No comments:

Post a Comment