Thursday, March 15, 2018

Ciri-ciri Hardisk mulai rosak


Bagi anda yang setiap hari menggunakan PC untuk menyelesaikan tugas kerja dan sebagainya, anda mesti tahu tanda hard disk komputer riba mulai rosak.
Kerosakan pada HDD tidak semestinya dikaitkan dengan kerosakan fizikal pada hard disk. Sebab kemungkinan kerosakan ini berlaku kerana sistem mulai error seperti bad shadow, Bad sector, bad cluster, dan lain-lain.

Sementara kerosakan luaran diantaranya seperti komponen yang terbakar, kabel terputus, dan sebagainya. Seperti yang diketahui, hard disk adalah komponen yang sangat penting dalam sistem komputer. Hard disk merupakan tempat khusus yang digunakan untuk menyimpan berbagai macam data pada komputer atau laptop. Ada beberapa ciri-ciri hardisk yang mulai nak rosak.

Komputer atau laptop menjadi lambat sepertinya ada virus. Selalunya, ramai orang berpendapat disebabkan oleh virus, tetapi apabila OS dipasang semula. ternyata hasil yang sama, maka dapat dipastikan bahwa ada kesalahan dengan hardware komputer anda, dan kemungkinan besar terdapat masalah pada hardisk.

Banyaknya file yang korup di dalam hardisk anda boleh jadi bahawa terdapat kerosakan pada hard disk anda. Maksudnya file yang korup ini bukanlah korup dari awal, kerana file itu ok sahaja sebelum tu. Tetapi terjadi error dalam hardisk maka file pun boleh jadi korup

Loading HDD sangat perlahan dan lama walaupun LED berkedip menunjukkan hard disk anda sedang membaca, tetapi berkedip berulang-ulang, kemungkinan masalah bad sector. Sympton ini juga biasanya dilihat apabila setup atau install yang baru tetapi  bluescreen tetap muncul.

Bad sector,  jika di dalam harddisk Anda terdapat banyak bad sector, maka Anda harus segera menyelamatkan data Anda sebelum semuanya rosak. Anda boleh check masalah terhadap bad sector ini melalui aplikasi bawaan yang ada di Windows.

Bunyi yang kasar pada harddisk. Dengarlah bunyi pada harddisk sewaktu dinyalakan, biasanya harddisk yang masih elok dan normal akan mempunyai bunyi yang lembut. Akan tetapi berbeza dengan harddisk yang rosak/bad sector akan berbunyi sangat kasar. Ini kerana dari slider(berbentuk jarum) yang digunakan untuk membaca kepingan harddisk tidak stabil dan akhirnya bergerak kasar. Biasanya ini disebabkan oleh arus elektrik yang tidak stabil.

Hard Disk tiba-tiba menghilang, saat Anda menyalakan komputer atau laptop lalu tidak boleh booting dan setelah di lakukan pemeriksan pada bios tidak terlihat dal Hard Disk, maka boleh dipastikan bahwa hard disk Anda mulai rosak.

Data File Mengalami Kerosakan. Padahal Anda tidak melakukan apapun, tapi secara tiba-tiba ada data yang rosak atau tidak boleh dibuka.


credit to: plukme.com



💻📲🖥 Mat Komputer Nilai,




 PT12896 JLN BBN 1/7F BANDAR BARU NILAI,71800 NILAI NEGERI SEMBILAN.
 Landmark: Masjid Bandar Baru Nilai/Dataran Nilai
 ⏰Waktu Operasi: 10am-9pm ISNIN-SABTU  AHAD-Tutup 
 ☎️Hotline: 018-3204539 (Mat) 014-8212022 (Fendy) 010-2028494 (kedai)
📱Whatsapp Kami:  http://matkomputergadget.wasap.my atau

No comments:

Post a Comment